Kategorie poradników

Makaron - rodzaje, kaloryczność, wpływ na zdrowie

Wśród popularnych produktów obiadowych makaron zajmuje wysokie miejsce

Jest szybki w przygotowaniu, smaczny i możliwy do podania z wieloma różnymi dodatkami. Wystarczy, że jednego dnia zrobisz go z sosem bolognese lub carbonara, a następnego dodasz do rosołu i już masz całkowicie inny posiłek. W dodatku na rynku dostępne są różne typy makaronu. Jest on tworzony z mąki pszennej, pełnoziarnistej, gryczanej, a także z ryżu, soi czy ciecierzycy. Każdy może więc wybrać rodzaj, który najbardziej mu odpowiada. Na rynku dostępne są produkty także dla osób ze specjalnymi zaleceniami dietetycznymi.
 

Czy makaron jest zdrowy?

Czasami można spotkać się z opinią, że makaron nie jest korzystny dla zdrowia. To dlatego, że składa się w dużej mierze z węglowodanów. Warto jednak wiedzieć, że także i one są potrzebne w diecie i zaopatrują organizm w niezbędną do działania energię. Ważne, by odpowiednio przyrządzić danie oraz, jeśli to możliwe, wybierać bogate w składniki odżywcze rodzaje makaronu

 

Gniazdka, spaghetti czy kokardki dobrze jest potraktować jako bazę do stworzenia wyjątkowego, smacznego i pożywnego posiłku. Aby Twoja dieta była zbilansowana, staraj się różnicować dodatki i nie przesadzać z podażą tłuszczów. Oczywiście od czasu do czasu możesz przygotować lasagne z dużą ilością wołowiny i sera, jednak na co dzień warto wybierać zdrowsze alternatywy. Co powiesz na prosty i szybki do wykonania makaron z pomidorami i cukinią? Na patelnię czy do piekarnika możesz zresztą dodać te warzywa, które aktualnie masz w kuchni. Kto wie, może odkryjesz nowe ulubione smaki.

 

AGNESI FESTAIOLA PAPPARDELLE 250G

 

Makarony – rodzaje i właściwości

Nic dziwnego, że niełatwo jest wybrać najzdrowszy makaron. Na rynku istnieje wiele rodzajów tego produktu. Tradycyjnie jest on wykonywany z mąki, najczęściej pszennej, jednak obecnie możesz kupić także wiele innych typów i warto z tego korzystać. Wersja pszenna nie jest bowiem najlepszą. Jeśli już chcesz ją wybrać, to warto zdecydować się na zdrowszą opcję z pszenicy durum. Inne możliwości, które jednak mocniej odbiegają smakiem od standardowego produktu pszennego, to między innymi makarony: pełnoziarnisty, jaglany, gryczany, kukurydziany, ryżowy, sojowy, z ciecierzycy, soczewicy, a nawet z zielonego groszku.

 

Wybór jest naprawdę spory, a każdy z artykułów dostarcza nieco innych wartości odżywczych. Warto więc poszerzyć swoją dietę o nowe rodzaje makaronu i sprawdzić, który najbardziej Ci odpowiada. Na przykład jaglany zawiera dużą ilość antyoksydantów oraz witaminy z grupy B i żelazo. Ryżowy i kukurydziany sprawdzą się dla osób nietolerujących glutenu. Ten pierwszy jest szczególnie lekkostrawny, a przy tym całkiem sycący. Z kolei zdrowy makaron pełnoziarnisty ma niski indeks glikemiczny, a przez to nie powoduje nagłych skoków cukru we krwi. Ma również o wiele więcej błonnika niż produkt pszenny. Podobnie zresztą jak wyrób z soi. Osobom ciekawym nowych smaków polecamy z kolei kolorowe makarony z soczewicy, buraka czy zielonego groszku. Zawierają one część wartości odżywczych z tych warzyw, a przy tym posiadają nietypową formę. Sprawdzą się nie tylko dla wegan.

 

Makarony można także podzielić na jajeczne i bezjajeczne. Jak się pewnie domyślasz, odróżnia je obecność jajek w produkcie. Oba typy mogą być korzystne dla zdrowia, ale warto czytać etykiety umieszczone na opakowaniach i szukać produktów z jak najprostszym składem.

 

Makaron z dodatkami – czy warto kupować?

Poza makaronami wykonanymi w stu procentach z mąk zbożowych czy warzywnych dostępne są również produkty z dodatkami. Są to artykuły z domieszką suszonych warzyw, alg czy przypraw. Czasami różnica w składzie jest naprawdę niewielka, a dodanie szpinaku czy pomidora wpływa głównie na wygląd produktu, gdyż nitki czy muszelki zyskują wówczas nowy kolor. Jeśli chodzi o zmiany w smaku, nie zawsze są one wyczuwalne. Tego typu produkty sprawdzają się jednak na przykład dla dzieci. Różne barwy na talerzu mogą bowiem sprawić, że maluchy chętniej sięgną po swój posiłek. Ponadto sałatka z kolorowym makaronem będzie się świetnie prezentować na świątecznym stole.

 

Najzdrowszy makaron – jak go znaleźć?

Naszym zdaniem istnieje wiele zdrowych makaronów. Aby wybrać ten najlepszy, należy zwrócić uwagę na swój stan zdrowia oraz potrzeby organizmu. Jeśli na przykład interesuje Cię, jaki makaron jest najmniej kaloryczny, bo chcesz się odchudzać, polecamy makaron ryżowy. Z kolei osoby nietolerujące glutenu za najzdrowszy uznają produkt kukurydziany, a także artykuły wykonane z soczewicy, groszku,ciecierzycy lub ryżu. Przy wyborze warto kierować się wartościami odżywczymi konkretnych typów makaronu.

 

Niezależnie jednak od tego, jakie właściwości tych artykułów spożywczych są dla Ciebie najcenniejsze, wypracuj sobie nawyk czytania etykiet. Dzięki temu będziesz wiedział, czym różnią się na pozór niemal identyczne produkty. Twoja wiedza nie będzie już opierać się wyłącznie na obrazkach oraz zdawkowych informacjach umieszczonych z przodu opakowania. Sam sprawdzisz, czy makaron pszenny zrobiono ze zwykłej mąki czy z semoliny. Upewnisz się również, że to, co jesz, nie zawiera sztucznych konserwantów czy barwników.